Uniunea Europeana si codul etic pentru bloguri
Adăugată de user necunoscut in 22/10/2008, citită de 1.898 ori
Autor: Lucratori-Romani.ro, Categorie: Diverse
Uniunea Europeana si codul etic pentru bloguri
Un raport care a starnit numeroase controverse inca dinainte de a-i fi facute publice concluziile ridica semne de intrebare cu privire la corectitudinea si impartialitatea unor blogeri care isi fac publice, deopotriva, simpatiile si antipatiile fata de o anumita persoana publica, partid politic sau companie fara a avea o eticheta afisata voluntar pentru indepartarea oricarei suspiciuni de manipulare a opiniei publice Deputatii europeni admit faptul ca blogerii nu ar trebui constransi, insa trebuie rezolvate anumite chestiuni delicate, cum ar fi „dreptul la raspuns“


Jurnalul electronic, asa cum a fost denumit blogul la inceputurile lui, a suferit transformari de ordin „ideologic“, ajungand, deopotriva, o arma destul de ascutita in campanii electorale, site de stiri si comentarii rautacioase, locul unde anumite companii isi fac publicitate, bineinteles, cu acordul al proprietarului de blog sI cu banii celui interesat de o imagine favorabila. Toate acestea si multe altele se regasesc in blogosfera, insa, de cele mai multe ori, identitatea proprietarilor de bloguri nu este facuta publica, astfel ca spatiul virtual este supus poluarii, lingvistice si vizuale, deopotriva.


Dorinta de a acumula cat mai multe „puncte“ in blogosfera, crescandu-si astfel ratingul si, odata cu el, veniturile din publicitatea gazduita, ii determina pe blogeri sa recurga nu doar la talentul din varful pixului, ci si la publicitate mascata sau chiar calomnii. Atentia deputatilor europeni s-a indreptat si spre acest tip de informare in masa, un raport intocmit de o fosta jurnalista, care reprezinta acum Estonia in Parlamentul European, subliniind necesitatea introducerii unor reguli privind activitatea blogerilor. Cenzura si limitarea libertatii de exprimare au fost argumentele principale cu care au contracarat blogerii europeni, manifestandu-si nemultumirea fata de intentia oficialilor europeni.


Blogerii pot polua spatiul virtual

Raportul (care vorbeste despre toate mijloacele de informare in masa) sustine ca „mass media raman un instrument ideologic si politic cu o influenta considerabila, care nu ar trebui sa fie luate in considerare in termeni strict economici“. Astfel, jurnalul postat de un politician pe internet, in care vorbeste despre activitatea sa prezenta si viitoare, nu ii aduc acestuia doar un posibil venit, daca numarul de vizitatori este mare, ci si vizibilitate dar si puterea de a influenta idei, opinii, decizii. Mai mult, exista jurnalisti care isi creaza bloguri unde converseaza si despre ceea ce nu le permite angajatorul, sustin anumite persoane publice fara insa a se pozitiona fatis, creand o stare de ambiguitate si de posibila manipulare, inoculand o falsa idee de corectitudine si impartialitate.


„Blogurile reprezinta un mijloc de exprimare folosit din ce in ce mai mult de profesionistii din mijloacele de informare in masa, precum si de persoane private, iar statutul autorilor si editorilor, inclusiv cel juridic, nu este nici stabilit, nici indicat in mod clar cititorilor acestora, ceea ce cauzeaza incertitudini referitor la impartialitate, fiabilitate, protejarea surselor, aplicabilitatea codurilor de etica si stabilirea responsabilitatii in caz de litigiu“, spune raportul care solicita clarificarea statutului blogurilor.


Sugestii pentru reguli noi


Raportul cere crearea unui mediator independent pentru mass-media in statele membre, o carta pentru libertatea presei si monitorizarea sistemelor de pluralism pe baza unor indicatori impartiali. O parte a europarlamentarilor au fost de parere ca grupurile de interese financiare si comerciale care folosesc bloguri pentru a-si influenta publicul trebuie incluse in sistemul de monitorizare. Deputatii europeni admit faptul ca blogerii nu ar trebui constransi, insa trebuie rezolvate anumite chestiuni delicate, cum ar fi „dreptul la raspuns“. De asemenea, se pune problema cat din continutul editorial al unui blog sau al unei televiziuni depinde de actionariat. „Concentrarea fara restrictii a proprietatii ar putea pune in pericol pluralismul si diversitatea culturala, care nu mai pot fi garantate in mod automat de concurenta pietei libere. Concentrarea mai multor mijloace media in cateva trusturi limiteaza optiunile ziaristilor si vine „la pachet“ cu cateva riscuri: ziaristii si editorii sunt lipsiti de garantii sociale si legale iar de multe ori sunt platiti foarte prost, mai ales in noile state membre“, sustine raportul.


Cod etic pentru blogeri


Intentia UE de a reglementa regulile de functionare a blogosferei nu are putere legislativa insa sugereaza ca proprietarul sa fie facut cunoscut iar fiecarui blog sa-i fie aplicat o eticheta voluntara „in functie de responsabilitatile si interesele profesionale si financiare ale autorilor si editorilor lor“. Totodata, raportul „propune introducerea unor taxe adecvate valorii comerciale a continuturilor generate de utilizatori, precum si a unor coduri etice si conditii de utilizare in publicatiile comerciale pentru continuturile generate de utilizatori“.

Știre preluată de pe www.lucratori-romani.ro
Până în acest moment nu au fost adăugate comentarii.
Opțiuni